اگر از کاربران حرفه ای و همیشگی پرینترهای جوهرافشان هستید، باید بدانید که یکی از قطعات ثابتی که در تمامی پرینترهای جوهرافشان استفاده می شود، هد چاپ است. علیرغم اینکه چاپگرهای جوهرافشان در اندازه های مختلف هستند، وظایف آنها یکسان و مشابه است. هدهای مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان جوهر را به انواع مختلف کاغذ منتقل می کنند. این سرها دارای محفظه هایی برای نگهداری جوهر هستند. این دوربین ها دارای نازل های کوچکی هستند که جوهر را پاشش می کنند. قبل از اختراع فناوری هد چاپ، چاپ با پرس انجام می شد. در این روش قسمتی از چاپگر در تماس مستقیم با کاغذ بود. یکی از مزایای هدهای چاپ این است که در این شکل از چاپ تماس مستقیم هد با مواد چاپی وجود ندارد. این مشکل باعث سردرگمی و خطاهای چاپی کمتر و در نتیجه کاهش هزینه های چاپ می شود.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کنند؟

اگرچه همه هدهای چاپ جوهر افشان کار یکسانی را انجام می دهند، فرآیند تولید برای همه هدهای جوهرافشان یکسان نیست. تولیدکنندگان چاپگرهای جوهرافشان از فناوری های مختلفی برای تولید این محصولات استفاده می کنند. در حال حاضر دو نوع اصلی هد چاپ وجود دارد که هر کدام از آنها از روش جوهر افشان استفاده می کنند. دو نوع اصلی عبارتند از هدهای پیزو و حرارتی. اگرچه هدهای پیزو و حرارتی جوهر را به صورت نقطه ای روی چاپگر اسپری می کنند، اما نحوه بیرون کشیدن جوهر از هد یکسان نیست.

سر چاپ جوهر افشان

هد پرینتر جوهر افشان پیزو

پرینترهای هد جوهرافشان پیزو در دو فرمت کوچک و بزرگ استفاده می شوند. یک هد چاپ پیزو معمولی دارای 720 نازل در هر رنگ است و ممکن است چندین پاس داشته باشد که سرعت چاپ را کاهش می دهد. حذف جوهر از نازل هد چاپ پیزو با استفاده از گرما انجام نمی شود، بلکه با استفاده از لایه ای که در معرض بار الکتریکی قرار دارد، انجام می شود. این لایه نازک به لرزش فیلم کمک می کند. این لرزش باعث می شود که فیلم غلت بخورد و پیچ خورده و فشار لازم را ایجاد کرده و جوهر را از نازل به کاغذ منتقل کند. توانایی ارتعاش سریع و انعطاف‌پذیری فیلم، امکان کنترل دقیق‌تر سرعتی را که جوهر با آن از طریق نازل عبور می‌دهد، فراهم می‌کند. از آنجایی که چاپگرهای هد ساطع کننده از گرما برای عملکرد خود استفاده نمی کنند، با انواع جوهرها سازگار هستند. از جوهرهای سازگار با این هدها می توان به جوهرهای پایه آب، جوهرهای پایه روغن، حلال های دوستدار محیط زیست و جوهرهای پایه حلال اشاره کرد.

سر چاپ حرارتی جت جوهر

دیگر چاپگرهای آوافرهنگ موجود در بازار چاپگرهای جوهر حرارتی هستند که از جوهر گرما و آب برای چاپ استفاده می کنند. این نوع هد چاپ از گرما برای ایجاد فشار و فشار دادن خطوط بر روی کاغذ استفاده می کند. چاپگرها از گرما برای جوشاندن جوهر و ایجاد حباب جوهر فرار استفاده می کنند. حباب های ایجاد شده توسط این هد در طول فرآیند چاپ می ترکد و نیروی لازم را به هد چاپ وارد می کند. پس از برداشتن جوهر از سر، محفظه به سرعت خنک می شود و این فرآیند تکرار می شود. این نوع هد چاپ برای جوهر آبی یا آبی مناسب است. فرسودگی و پارگی این نوع هدهای چاپ جوهر تا حد زیادی به عملکرد آنها بستگی دارد. خوشبختانه هدهای فیوزر در صورت خرابی به راحتی قابل تعویض هستند و برای تعویض آنها نیازی به متخصص تعمیر چاپگر نیست.