پول برای رفع نیازها و خواسته های جامعه ما ضروری است و همه به مهارت های مدیریت پول نیاز دارند. این مهارت‌ها از باورها، نگرش‌ها، عادات و تجربیات مالی ناشی می‌شوند که در کودکی و بزرگسالی کسب می‌کنیم. بدیهی است که آموزش مالی برای همه مهم است. کودکانی که یاد می گیرند برای خرج کردن و خرج کردن خود برنامه ای خلق کنند و به آن پایبند باشند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. علاوه بر این، آنها بیش از سایر کودکان به توانایی های تصمیم گیری خود اعتماد دارند و به آنها تکیه می کنند. آنها می توانند به سرعت مفاهیم مهم مالی مانند اعتبار، مالیات و بیمه را یاد بگیرند و برای آینده خود پس انداز کنند. در این مقاله شما را با روش ها و روش های کاربردی آموزش مدیریت پول به کودکان شیراحمدی آشنا می کنیم.

کودکان چگونه یاد می گیرند؟

آمادگی کودکان برای یادگیری به علایق، توانایی ها، سطح درک و نیازهای آنها بستگی دارد نه سن. والدینی که از سبک های یادگیری فرزندان خود آگاه هستند می توانند از سنین پایین برای آنها فرصت های یادگیری موثر ایجاد کنند.

1. آموزش مدیریت پول به صورت غیر مستقیم با استفاده از مشاهده و مثال

کودکان مشاهده می کنند که والدینشان با پول چه می کنند و چگونه در مورد آن فکر می کنند. آنچه کودکان می بینند و می شنوند بر نگرش ها و ارزش هایی که در آنها شکل می گیرد تأثیر می گذارد. به همین دلیل والدین باید نگرش خود را نسبت به پول و نحوه خرج کردن آن ارزیابی کنند.

آیا همیشه سعی می کنید به تعهدات مالی خود عمل کنید؟ آیا در مسائل مالی آرام و منطقی هستید یا اینکه پول باعث درگیری و طغیان عاطفی می شود؟ آیا پول را از روی هوس خرج می کنید یا برنامه ای برای خرج کردن آن دارید؟

2. در بحث و تصمیم گیری شرکت کنید

والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا مسائل مالی را با گنجاندن آنها در بحث های منظم خانوادگی درک کنند. این به کودکان کمک می کند تا به تدریج متوجه شوند که درآمد خانواده صرف چه چیزی می شود و اهداف مالی کوتاه مدت و بلندمدت خانواده چیست. کودکانی که وضعیت مالی خانواده را درک می‌کنند، کمتر از سایر کودکان تقاضای مالی غیرمنطقی دارند.

شما باید قوانین اساسی برای این گردهمایی های خانوادگی ایجاد کنید و به وضوح نحوه شرکت فرزندتان را مشخص کنید. علاوه بر این، باید بر اهمیت محرمانه بودن این گفتگوهای خانوادگی تاکید کنید و از کودک بخواهید مشکلاتی را که در جلسات خصوصی خانوادگی پیش آمده به دیگران نگوید.

3. آموزش مدیریت مالی به صورت مستقیم و برنامه ریزی فرصت ها و تجربیات

گاهی لازم است موقعیتی را برنامه ریزی کنید تا به فرزندتان درس خاصی بدهید. مثلاً وقتی با کودک 7 ساله خود «خرید» بازی می کنید، می توانید تفاوت ارزش سکه 50 تومانی و سکه 100 تومانی را به او بیاموزید. یا، می‌توانید با فرزندتان وب‌سایت‌های نقد را جستجو کنید و از آنها بخواهید به شما کمک کنند تا نظرات مصرف‌کنندگان را درباره دوچرخه‌ای که می‌خرید پیدا کنید و بخوانید.

همیشه به یاد داشته باشید که فرزند شما از تعاملات و تجربیات واقعی بیشتر از تصمیماتی که بعد از سخنرانی ها و مکالمات یک طرفه شما گرفته می شود، یاد می گیرد.

4. فرصت هایی برای انتخاب ها و تصمیم گیری های معتبر ایجاد کنید.

همه ما همه چیز را با انجام دادن یاد می گیریم. وقتی والدین به کودکان این فرصت را می دهند که انتخاب کنند چگونه پول خرج کنند (به نحوی که مناسب سن و بلوغ آنها باشد)، کودکان چیزهای زیادی یاد می گیرند.

درست است که گاهی تصمیمات آنها اشتباه است، اما در این مواقع به جای تمسخر و انتقاد، والدین باید فرزندان خود را راهنمایی و حمایت کنند و همیشه گفتگو را باز کنند.

کودک چه چیزی را باید یاد بگیرد؟

1. محدودیت ها و انتخاب های مالی

هر کودکی (در واقع همه) باید بداند که پول محدود است و خواسته ها و نیازها بی پایان است. او باید بیاموزد که از آنجایی که مقدار پولی که داریم محدود است، باید تصمیم بگیریم که چگونه پول خود را بر اساس خواسته ها و نیازهایمان تخصیص دهیم. از این رو بزرگترین رضایت است. به فرزندتان کمک کنید یاد بگیرد:

در محدوده مالی خود زندگی کنید.

وقتی پول زیادی ندارید تغییراتی ایجاد کنید.

عواقب تصمیمات خود را بپذیرید.

یادگیری این موارد به فرزند شما کمک می کند تا زندگی موفقی را بیاموزد.

2. اهمیت فرصت ها، تعیین اولویت ها

انتخاب مهم است زیرا وقتی برای چیزی خرج می کنیم، نمی توانیم آن را برای گزینه های جذاب دیگر خرج کنیم و در نتیجه فرصت را از دست می دهیم. به همین دلیل است که ما همیشه برای آنچه مهم‌تر است پول خرج می‌کنیم. هنگام ارزیابی اینکه کدام یک از نیازهای مالی محدود کودک باید ابتدا خرج شود، باید:

یاد بگیرید که نیازهای خود را در اولویت قرار دهید.

یاد بگیرید که بین چیزهای مهم و چیزهای نه چندان مهم تمایز قائل شوید.

درک کنید که نیازها و خواسته ها متفاوت است.

به فرزندتان بگویید که چگونه بر اساس ارزش ها و اهدافی که پشت تصمیمات شماست، تصمیم می گیرید. کودک باید فرصت انتخاب داشته باشد (البته با راهنمایی و حمایت والدین).

انتخاب های موفق به شما این فرصت را می دهد که فرزندتان را تحسین کنید و شادی او را به اشتراک بگذارید. البته برخی از تصمیمات کودک عاقلانه نیست. در این مورد، به او کمک کنید تا جایی که اشتباه کرده ارزیابی کند و در تصمیم گیری های آینده او را تشویق کنید.

3. صرفه جویی در پول و استفاده بهتر

کودک باید بیاموزد که اگر مراقب چیزهایی باشد که از قبل دارد، با پول محدود خود می تواند آرزوهای بیشتری را برآورده کند. باید درک کنید که پولی که برای تعویض اسباب بازی ها یا لباس هایی که در اثر استفاده نادرست گم شده یا آسیب دیده اند صرف خرید چیزهای جدید و جالب نمی شود.

علاوه بر این، می توانید فرصت های زیادی را پیدا کنید تا از طریق مثال و بحث، مزایای شهروندی خوب شدن را به فرزند خود بیاموزید و به او یاد دهید که از منابع کمیاب محافظت کند و از اسراف و اسراف دوری کند. به عنوان مثال، پیاده روی به مغازه ای نزدیک خانه به جای استفاده از ماشین، تأثیر مثبتی بر محیط زیست و همچنین هزینه های شما دارد. عدم استفاده از خودرو باعث کاهش آلودگی هوا، مصرف گاز و هزینه های حمل و نقل می شود.

به کودک خود بیاموزید که استفاده درست از زمان و مهارت ها باعث استفاده مناسب از پول موجود می شود. به عنوان مثال، تغییر دکمه های یک پیراهن یا دوخت یک سجاف جدید روی دامن به این معنی است که ما مجبور نیستیم یک پیراهن یا دامن جدید بخریم. بنابراین می‌توانیم از پولی که از عدم تعویض این لباس باقی می‌ماند، روی گزینه‌های مناسب دیگر استفاده کنیم. علاوه بر این، با این شغل، مهارت های زندگی روزمره را نیز به کودک خود می آموزید که در طول زندگی به او کمک می کند.

کودک باید بداند که برای برآورده شدن هر خواسته ای نیازی به هزینه ندارد و گاهی می تواند از خلاقیت خود استفاده کند. به عنوان مثال، او می تواند با استفاده از لباس های دور ریخته شده سایر اعضای خانواده، کارت تولد یک دوست را بسازد یا لباسی برای خود طراحی کند. این فعالیت ها خلاقیت کودک را تحریک می کند و همچنین کودک را از مزایای منابع موجود آگاه می کند.

4. هدف گذاری کنید و برنامه ریزی کنید که چگونه پول خرج کنید

وقتی کودک به اندازه کافی بزرگ شد که بتواند پول جیبی دریافت کند (معمولاً بین 7 تا 9 سالگی)، وقت آن است که به او کمک کنید تا برنامه ای برای خرج کردن داشته باشد. این طرح باید برای کودک ساده و آسان باشد و بر اساس اهدافی باشد که هر دوی شما با آن موافق هستید. تعیین اهداف و برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چقدر پول بدهید.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما مجبور است برای وعده های غذایی مدرسه هزینه کند، در گروه های مختلف مدرسه حضور دارد یا به طور منظم در برنامه های مختلف شرکت می کند، باید هر دوی شما بر سر میزان قابل قبولی از کمک هزینه برای این هزینه های ثابت و قابل پیش بینی توافق کنید. می توانید برای فرزندتان توضیح دهید که چگونه خرج کردن پول برای این فعالیت ها با ارزش ها و اهداف شما همسو است.

علاوه بر این، لازم است برای هزینه های متغیر مقدار مشخصی تصمیم گیری شود. هزینه های متغیر، هزینه های مربوط به چیزهایی هستند که چندان ضروری نیستند، اما مطلوب و مطلوب هستند، مانند هزینه های سرگرمی، غذا و سرگرمی که فرزند شما را مجبور می کند در یک بودجه محدود و مشخص تجربه انتخاب و زندگی را به دست آورد. مبلغ پرداختی و میزان استقلال فرزند شما در تصمیم گیری بستگی به مرحله بلوغ و سطح تجربه او دارد.

این فرصت خوبی است تا به فرزند خود بیاموزید که مقدار کمی پول برای یک صندوق اضطراری کنار بگذارد. فرزند شما باید اهمیت پس انداز کردن پول برای چیزهایی مانند تماس اضطراری یا کرایه اتوبوس را بیاموزد.

5. پس انداز کنید و به دیگران کمک کنید

هر کودکی باید یاد بگیرد که چگونه برنامه ریزی کند، از دیگران مراقبت کند و به آنها کمک کند و چگونه خرید کند. برنامه ریزی برای پس انداز برای تعطیلات، یا خرید یک هدیه تولد، یا کمک به افراد نیازمند با پول، یا پس انداز هفتگی کمک هزینه برای خرید چیزهای گران قیمت، به کودک شما کمک می کند تا عادت های مهم مادام العمر را در خود ایجاد کند.

6. مشتری باهوش

کسب مهارت خرید یک سرمایه گذاری مادام العمر است که با آموزش این حقیقت به یک کودک چهار ساله شروع می شود: اگر برای آن پولی نپردازد، نمی تواند آب نبات دریافت کند. مهارت‌های زیر مهارت‌های مهمی هستند که باید در رفتار خود قبل از اجازه دادن به فرزندتان برای تصمیم‌گیری رعایت کنید:

7. مقایسه خرید

یافتن کیفیت مناسب با بهترین قیمت یک مهارت مهم در تربیت مالی کودکان زهرا شیراحمدی است. می توانید این مهارت را با توضیح دادن به کودک 7 یا 8 ساله خود بیاموزید که چرا یک کالا را در فروشگاه برگزیده اید.


8. اطلاعات مرتبط را بیابید

با بزرگتر شدن فرزندتان، او را تشویق کنید تا قبل از خرید بزرگ، قیمت و کیفیت را به دقت بررسی کند. برای به دست آوردن این اطلاعات می توانید به فروشگاه های مختلف مراجعه کنید، از روزنامه ها، تلفن و کاتالوگ محصولات استفاده کنید یا نظرات و اطلاعیه های محصولات را در روزنامه ها و وب سایت ها مطالعه کنید.

9. قرض گرفتن

این واقعیت که وام گرفتن، درآمد موجود برای مخارج آتی را کاهش می دهد، مفهوم بسیار مهمی است. اگر می خواهید مبلغ مشخصی را به فرزندتان قرض دهید، بهتر است مبلغ کمی را قرض دهید تا کودک برای بازپرداخت وام دچار مشکل نشود. یک برنامه بازپرداخت محکم تهیه کنید و به آن پایبند باشید.