فلج دست و پا

سخنان دکتر رضا سنگری، جراح مغز و اعصاب فلج دست و پا:

فلج دست و پا یکی از اتفاقاتی است که در سنین مختلف و به دلایل یا علل مختلف ممکن است رخ دهد. نویسنده مقاله زیر قصد دارد به این موضوع نگاه کند و علل فلج اندام و در نهایت درمان آن را بررسی کند.

فلج شدن یعنی چی؟

فلج به این معنی است که عضلات و اعصاب بدن تکانه ها و عملکرد خود را از دست می دهند. به هر دلیلی اگر این اتفاق بیفتد، گفته می شود که فرد فلج است.

این کاهش کیفیت کار یا به طور کلی از بین رفتن اعصاب می تواند ناگهانی باشد یا در طول زمان اتفاق بیفتد.

در مورد فلج

علل فلج دست ها و پاها

چرا فلج اندام ها یا سایر قسمت های بدن در انسان اتفاق می افتد؟ عوامل زیادی می توانند در فلج شدن قسمت های مختلف بدن نقش داشته باشند، از جمله:

اختلالات عصبی

زمانی که افراد تحت فشار عصبی قرار می گیرند و از نظر روانی رنج می برند، گاهی باعث واکنش های عصبی می شود و یکی از این واکنش ها، اختلال در عملکرد اعصاب مختلف بدن است.

باید گفت که فلج با منشاء روانی تا حد زیادی قابل درمان است، پس از یک دوره نامشخص (این دوره ممکن است برای یک نفر کوتاه باشد و درمان برای دیگری طولانی شود) همه علائم و نشانه های اختلالات عاطفی از بین می روند.

بیماری های جسمی مانند ام اس

مولتیپل اسکلروزیس در سال های اخیر گسترش یافته و بسیاری از افراد به دلیل این بیماری تحرک و توانایی های جسمانی خود را از دست داده اند. متاسفانه این بیماری قابل کنترل است اما درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

نقائص هنگام تولد

این مشکل یکی از طبیعی ترین عللی است که از بدو تولد فرد را مبتلا می کند و باعث ناتوانی در فرد می شود.

ضربه مغزی

آسیب های نخاعی.

برخی از افراد با فلج مغزی متولد می شوند.

ضربه

پس از سکته مغزی، بیمار دچار ضعف عضلانی و فلج می شود. این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ممکن است به ورزش منظم و فیزیوتراپی و همچنین رژیم غذایی مناسب برای درمان نیاز داشته باشند. بیمار از افسردگی و اضطراب رنج می برد زیرا بیمار قادر به حرکت نیست.

دکتر رضا سنجری، جراح مغز و اعصاب و متخصص ستون فقرات اردنی، از پیشرفته ترین تجهیزات دنیا برای تشخیص و درمان بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات استفاده می کند. می توانید با آنها تماس بگیرید:

شماره تماس: 09198379137

همچنین می توانید برای مطالب علمی و کاربردی بیشتر در این صفحه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری مراجعه کنید.

علائم درد دست و پا

چگونه می توان فلج و دست و پا را تشخیص داد؟ به عبارت دیگر، علائم و نشانه های فلج دست و پا چیست؟

اولین علائمی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد کاهش توانایی فرد در بلند کردن یک شی و ناتوانی در نگه داشتن یک شی در دست است. فلج پاها محسوس است، فرد نمی تواند حرکت کند، بایستد و ناگهان بی دلیل روی زمین می افتد.

درمان فلج دست و پا

آیا فلجی که در دست و پا ایجاد می شود قابل درمان است؟ اگر فلج دست و پا درمان دارد راه حل های درمانی چیست؟

پاسخ به این سوال نیازمند توضیحات و جزئیاتی است که به عنوان مقدمه در نظر گرفته شود. نکته این است که علل و ریشه های اصلی و واقعی فلج دست و پا را در درمان هر نوع فلج باید همیشه در نظر گرفت. در برخی موارد می توان از فیزیوتراپی و واکسیناسیون برای درمان فلج و رسیدن به نتیجه مثبت استفاده کرد. اما در انواع خاصی از فلج قسمت های مختلف بدن بسته به علت آن نمی توان از روش های درمانی فوق استفاده کرد بنابراین باید از روش های درمانی دیگری استفاده کرد.

به طور کلی، تعدادی از اهداف خاص برای اقدامات و درمان های موثر برای کاهش فلج دست و پا در نظر گرفته شده است. و این منجر به بهبودی می شود.

به عنوان مثال، پزشکان برای جلوگیری از انقباضات بیش از حد دست و پا حرکت می کنند، یا اگر این انقباضات پیشرفت کرده اند، برای جلوگیری از پیشرفت ناتوانی حرکتی، انقباضات را کاهش می دهند. پزشکان همیشه از این قانون به عنوان دستور کار خود پیروی می کنند که پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل است که پزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا فلج را از بین ببرند و تا حد امکان از پیشرفت آن به مناطق دیگر جلوگیری کنند.

درمان فلج دست و پا

توصیه های عمومی در مورد برش

فلج دست ها و پاها را کوادری پلژی یا فلج چهار دست و پا می گویند. واقعیت این است که با این نوع فلج گاهی تمام اعصاب فیزیکی قطع می شود و دیگر نمی توان عملکرد این اندام ها را مشاهده کرد.

در کوادری پلژی گاهی مشاهده می شود که پس از مدتی این عارضه خود به خود فروکش کرده و بیمار بهبود می یابد.

درمان کوادری پلژی، فیزیوتراپی و ورزش می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

گزگز و بی حسی در دست و پا:

مشکلات کمر در حال حاضر بسیار شایع شده است.این مشکل در افراد مسن بیشتر دیده می شود.یکی از علائم کمردرد ضعف و بی حسی در دست و پا است. از دیگر علائم این بیماری می توان به درد پشت یا گردن اشاره کرد. اگر هر یک از این علائم را دارید و می خواهید یک مقاله جامع در مورد درمان کمردرد داشته باشید. این مقاله را در وب بخوانید.

نتیجه

در پایان نکته پایانی است. ما برای مردان و زنانی که علم و دانش به آنها داده شده است، هشدار و احتیاط داریم. اگر علائم فلج دست‌ها و پاها یا سایر قسمت‌های بدن را دارید، در اسرع وقت با متخصص مغز و اعصاب خود صحبت کنید. زیرا همه بیماری ها نیاز به درمان ساده و فرآیندهای ساده تری در مراحل اولیه تولد دارند. اما اگر بیماری پیچیده تر باشد، خود درمان با عوارضی مواجه خواهد شد. که اصلا به درد بیمار نمی خورد و شانس موفقیت در درمان را کاهش می دهد

مشاهده متن کامل: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شیراز